Make My Day - kapitel 19


Föregående: (Elises Perspektiv) "Varför sa du att Therese var en idiot?" frågade jag.
"Det är bäst du sätter dig ner." svarade Henke med en lite darrande röst. Hela jag hoppades att han skulle berätta så jag tog tag i närmaste sittbara sak, som nu var en träpall. Henke öppnade munnen när jag satt mig ner, och efter att han öppnat och stängt den ett antal gånger började han berätta. "Allt började för två år sedan..."
- - -

"...det var en regning dag och jag hade gått till gymmet. Där tränade jag ett tag och när jag skulle gå till omklädningsrummet såg jag en tjej som såg lite osäker ut. Hennes röda hår skiftade perfekt till hennes ögon, hon såg ut som en ängel som hamnat fel. Jag frågade henne om hon ville ha hjälp med något och hon svarade att hon var ny i London och på gymmet. Jag visade henne runt och plötsligt kysste jag henne." Henke tystnade, men fortsatte sedan. "Jag har ingen rätt att kalla henne idiot, om det är någon som är det är det jag". Henke darrade på rösten och hans axlar skakade lätt de med. "fortsätt berätta" uppmanade jag honom försiktigt. "Vi blev tillsammans, jag och Therese, det varade ganska länge, men sedan kom Patricia." Rösten var mörk när han sa Patricia och jag väntade på en fortsättning. "Patricia var snygg, riktigt snygg, jag valde henne framför Therese." Nu var Henkes ögon blanka och man kunde se att det var en speciell blick, var det kanske ånger? Eller hat mot Patricia? "Patricia var snygg, men hon brydde sig inte om något annat än sig själv, och när jag insett att hon inte var något att ha hade Therese en annan pojkvän, och min svartsjuka fick mig att kalla Therese idiot." Jag la en stöttande hand runt Henkes axlar och ställde mig upp för att krama honom. Han kramade tillbaka och det tårar ned för hans kinder. Jag torkade bort dem med min hand och kramade honom igen. Jag ville stanna kvar så för alltid, med mina armar om Henke och Henkes armar om mig. "Tack" sa Henke och tittade in i mina ögon. Jag visste inte riktigt vad han tackade för, men det värmde. "Du är den första jag berättar allt det här för." fortsatte han, fortfarande med blicken djupt inne i mina ögon. Jag hajade till, första personen han berättade för, då måste han väl tycka om mig, som kompis iallafall. "Varför berättar du det för mig?" frågade jag försiktigt. "Du är så förstående, det känns som du varit med om så mycket, du lyssnar utan att kommentera. Helt ärligt känns du äldre och mognare än de andra nästan arton åringarna jag träffat.
Jag är glad att du finns." Orden värmde hela min kropp och jag log och kramade Henke igen. "Tack. Jag är glad att du finns." viskade jag och drog in hans underbara doft.
"När jag träffade Therese idag igen, kändes det som första gången jag träffade henne, stinget av avundsjuka kom tillbaka, det var därför jag kallade henne idiot." Henke tittade ner i marken, nu såg man tydligt att han skämdes. "Hon verkade iallafall glad att se dig idag!" tröstade jag honom. Nu kunde jag inte vara avundsjuk på Therese längre, hon gjorde Henke glad och det var huvudsaken. "Gillar du henne fortfarande mer än en vän?" frågade jag. Henke ryckte på axlarna. "Jag vet faktiskt inte, men jag vill förlåta henne ordentligt så att jag slipper ha dåligt samvete". Jag log svagt. Henke var nog motsatsen till den där Patricia. Han brydde sig mycket mer om andra än om sig själv. "Kommer du" sa Henke och tog godiset. Nu var jag på mycket bättre humör än vad ja varit när jag kom in i köket.
"Det tog lång tid!" sa Johanna när vi kommit ut till vardagsrummet. Samira kom exakt samtidigt som vi och vi svarade att vi först inte hittat godiset. Det kändes som om Johanna inte visste någonting, att vi lämnade henne lite utanför, men hon märkte inget, så det spelade nog ingen roll.
Vi tittade på filmen och när den var slut hade jag ont i magen av allt godis jag ätit.
När jag och Henke kommit till hans lägenhet satte sig han i hans soffa och klappade bredvid sig. Jag släpade mig dit med en hand tryckt mot min mage. Varför hade jag ätit så mycket godis?

Henkes perspektiv
"Tack igen för att du lyssnade, du vet inte hur mycket lättare jag känner mig nu. När jag berättat för Therese så kommer jag nog kunna flyga." sa jag och menade vad jag sagt. Elise skrattade lite åt det sista jag sagt och sedan gäspade hon.
"Är du trött?" frågade jag. Elise nickade och jag flinade. "Då sätter vi på en film!" Elise visste mycket väl att jag sa det för att reta henne. Hon lipade åt mig, men satte sig sedan tillrätta i soffan medan jag satte på första bästa film vilket blev en disneyfilm. Tio minuter in i filmen sov Elise lugnt. Jag stängde av filmen och tittade på henne ett tag. Ett litet leende smög sig upp på mina läppar. Jag ångrade inte för en sekund att jag berättat om min relation till Therese för Elise. Hon lyssnade så man ville fortsätta berätta.
Försiktigt, så att Elise inte skulle vakna bar jag upp henne och gick till hennes sovrum. Där la jag henne på sängen och la en filt över henne så att hon inte skulle frysa. Elise var så söt när hon sov, en skönhet.
Jag lutade mig över henne och kysste henne mjukt på munnen, som impuls.
När jag kom in i mitt rum bytte jag om till pyjamas och nu tänkte jag inte på Therese längre. I mitt huvud snurrade bara en tanke; Elise, Elise, Elise.

- - -
Detta kapitlet var lite längre än vanligt :) skönt att vara ledig idag, eller vad säger ni?
Kommentera nu, mindre än 1 minut ert liv. :D
X


Kommentarer
Postat av: Design blogg.

Är du sugen på en ny design ? :)

Kolla gärna in min design blogg!

2012-06-06 @ 14:34:29
URL: http://mehelpyouwithdesign.blogg.se/
Postat av: Design blogg.

Sugen på en ny design ? :)

Kolla in min design blogg!

2012-06-06 @ 14:46:35
URL: http://mehelpyouwithdesign.blogg.se/
Postat av: Sandra!

Skitbra! När kommer nästa kapitel??

2012-06-06 @ 18:02:18
URL: http://novellbloggonedirection.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

Din hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0